Bara om min älskade väntar!

8 Jul

Den här sommaren har verkligen varit upp och ner. jag tror att Monika gjorde en mycket bra analys av min ”Björndröm”. Det är svårt, från den ena minuten till den andra, inte riktigt kanske, men nästan, växlar min sinnesstämning. Jag har svårt att ta mig ur sängen, vill inte börja dagen. Känner mig så ledsen, så ensam. men när jag äntligen bestämmer mig, fixar frukost, sätter mig i pergolan, så mår jag mycket bättre. Ja, då kan jag känner mig lycklig. Sedan dyker jag ner ett tag, för att efter en stund kravla mig upp. så ser dagarna ut. behövs inte mycket för att jag ska börja gråta.

Jag är inte förvånad, det är inte det, men det är så svårt. När jag såg det fantastiska programmet om Totta Näslund grät jag oavbrutet. Totta var Ingvars favoritartist och de hade ganska mycket gemensamt. Båda kom från små sågverkssamhällen i Norrland, båda drog söderut tidigt. Ingvar var bara 14 år när han kom till Stockholm. Det var ett hårt liv, även om både storebror och storasyster redan bodde här. Kalle, mitt barnbarn, tröstade mig för några år sedan, när jag grät. Mormor, sa han, jag är säker på att just nu sitter morfar och Totta på ett moln och delar på en pilsner eller två. Och morfar, han väntar på dig!

Den första, men inte sista, låt som vi dansade till, tät, tät, i Opatija 1981, var ”I never promised you a Rosegarden”. För tre år sedan, i augusti, hade jag en liten minnesstund i trädgården med släkt och vänner. Då spikade vi upp skylten i pergolan, som Isa hade målat. Rosegarden stod det på den och så heter min trädgård nu. Till minne av min älskade och vår första dans. Så lyckliga vi var i 32 år. Det är de lyckliga åren som jag försöker tänka på när saknaden och sorgen är som svårast.

Kommentera

